Thursday, June 18, 2009

Teringat sampai sekarang...

Masa zaman aku kecik-kecik dulu memang suka bermain basikal dengan kawan-kawan. Tapi 'geng basikalku' masa tu tak de yang perempuan. Semua lelaki. Sebabnya masa tu dalam kampungku kawan-kawan perempuan yang sebaya dengan aku tak suka main basikal kot. Dia orang ni suka main masak-masak je agaknya.

Aku ni kategori budak perempuan yang suka merempit la...dah besar pun suka naik motor laju-laju la katakan. Sampaikan longkang Seksyen 18, Shah Alam pun hampir-hampir aku terjun. Tapi tu bukan salah aku. Tu salah kereta tu...driver tu buta agaknya. Ada ke masuk laluan orang. Kes langgar lari pulak tu. Mmmm...nasib baik hantaran tak kena diskaun!

Sambung balik cerita....Tu yang aku berkawan dengan Enal (Zainal Arifin) anak Lek Ari dan Tapa (Mustafa) anak arwah Lek Jenon. Sikit punya best la main basikal masa tu. Tapi naik basikal tua je pun. Basikal yang jenis ada palang tu. Basikal yang orang lelaki selalu gunakan. Disebabkan aku dikategorikan budak yang bersaiz tinggi jadi aku tak ada masalah untuk menunggang basikal tersebut. Malah, kawan-kawanku (geng basikal) turut menumpang basikalku. Basikal tua tu untuk bawa main-main dalam kampung je tapi basikal untuk ke sekolah basikal yang kecik sikit.

Sebenarnya aku teringin sangat untuk memiliki basikal 'Chopper'. Zaman tu basikal Chopper memang tengah glamor. Bestnya kalau dapat naik basikal tu! Menambah lagi keinginan bila melihat iklan 'Planta' di kaca tv. Seorang budak lelaki memakai baju belang memakan roti disapu dengan planta dan di belakangnya ada basikal chopper. Eee...geramnya aku. Alamak! Ni basikal lelaki tapi kenapa aku suka??? Mmm...aku ni memang suka benda-benda yang 'sporty' ler...Macam best gitu!

Aku pernah menyuarakan keinginanku untuk memiliki basikal tersebut kepada ibuku. Tapi alasannya, nanti kalau dah besar basikal tu dah tak boleh dinaiki lagi. Seingat aku masa tu aku dalam darjah dua. Mendengar alasan tersebut, aku mendiamkan diri. Hati rasa meronta untuk memiliki juga. Cuma aku tidak pernah menyuarakan hasrat hatiku untuk kali kedua. Hanya mampu melihat dan menyaksikan sepupuku Din dan Epul menaiki basikalnya. Bila datang kat rumah dia orang sempat jugak menempel tu.

Tu la budak-budak zaman dulu....kalau ibu bapa kata tidak, maka tidaklah/terus mendiamkan diri dan akur dengan keputusan orang tua. Agak berbeza dengan budak-budak zaman sekarang ni. Selagi tak dapat asyik bertanya tak henti-henti kalau inginkan sesuatu.

Tapi tu la...keinginan yang tak tercapai tu ingat sampai ke hari ini. Bukan nak salahkan ibu bapa aku. Tapi masa tu mereka lebih memikirkan suatu benda yang ingin dibeli itu praktikal atau tidak. Buat apa nak beli basikal lain kalau basikal tu masih boleh digunakan. Basikal kakak dan abang-abangku masih elok lagi . Ye la basikal dah banyak kat rumah aku tu. Maklumlah aku ni anak bongsu.

Tapi ye la...ada moral di sebalik cerita ni. Bila aku dah ada keluarga dan ada anak ni, sesuatu permintaan anak-anak kita kena pertimbangkan. Apa yang mereka mahukan tak semestinya semua permintaan kita kena penuhi. Ikut keperluan dan bajet. Kalau rasa benda tu penting dan memang perlu, memang akan aku belikan. Walaupun mahal tapi kalau ada bajet, insyaallah boleh.

Bukan apa, takut nanti keinginan yang tak kesampaian tu akan memberi kesan sehingga hari tua. Ha....jadi 'fikir-fikirkanlah' yang mana patut dibeli ataupun sebaliknya.

No comments:

Post a Comment